Cześć! Witam Cię w wyzwaniu maturalnym, czyli w trwającej dwa miesiące wspólnej powtórce do matury podstawowej z matematyki. Będziemy razem rozwiązywać zadania, wdrażać techniki efektywnego uczenia się, oswajać się z tablicami matematycznymi, tworzyć własną kartę ze wzorami, których nie ma w tablicach, dowiesz się też, jak wykorzystać klucz maturalny na swoją korzyść 🙂
Codziennie dostaniesz ode mnie zadania do wykonania. W dniach od poniedziałku do soboty będą to trzy zadania, w niedzielę jedno lub dwa. Zazwyczaj będą to po prostu zadania maturalne, ale czasem (w niedziele, ale okazyjnie też w inne dni) będą to zadania polegające na obejrzeniu czegoś, zastanowieniu się nad czymś czy na wdrożeniu jakiejś techniki.
Najważniejsza zasada: zadania musisz rozwiązywać - czytanie czy oglądanie rozwiązań zdecydowanie nie wystarczy!
Na początku spróbuj rozwiązać zadanie samodzielnie. Nawet jeśli nie masz pojęcia, o co w nim chodzi, spróbuj - może w tablicach maturalnych znajdziesz informacje, które Ci pomogą?
Jeśli zadanie zostało przez Ciebie rozwiązane samodzielnie, możesz je uznać za zaliczone 🙂 Jeśli natomiast nie udało Ci się rozwiązać zadania, przeczytaj lub obejrzyj rozwiązanie. Wróć do zadania po przerwie (na przykład godzinnej) i spróbuj je rozwiązać bez patrzenia na rozwiązanie. Jeśli się udało - zaliczone 🙂 Jeśli nie, spróbuj następnego dnia 🙂
Jeśli jakieś zadanie sprawia Ci dużą trudność, skorzystaj z materiałów, które są pod nim podlinkowane - tam zagadnienie będzie wytłumaczone dużo bardziej szczegółowo.
To, że nie umiesz zrobić jakiegoś zadania nie oznacza, że nie możesz przejść do następnych - jak najbardziej możesz 🙂 Ale pamiętaj, by regularnie wracać do tego niezrobionego - jeśli materiały ode mnie nie są dla Ciebie wystarczające, może poproś kogoś, by Ci je wytłumaczył?
Jeśli mimo wielu prób, przerobienia dodatkowych materiałów i skorzystania z pomocy innych osób nie możesz uporać się z jakimś zadaniem, odpuść je - żeby zdać maturę, nie musisz przecież napisać na 100%. Ważne, by takich zadań nie było zbyt dużo.
Wybrane wzory matematyczne - czyli karta wzorów, którą dostaniesz na maturze
Wybrane wzory matematyczne 2.0 - czyli karta wzorów z zaznaczonymi przeze mnie wzorami, które obowiązują Cię na poziomie podstawowym
UWAGA: jeśli po pobraniu kart nie widzisz pozakreślanych wzorów, tylko zwykłe tablice, pobierz ten plik - zajmuje więcej miejsca, ale na pewno będzie działał
W materiałach do pobrania znajdziesz wzory, których nie ma w tablicach matematycznych, kóre dostaniesz na maturze. Pobierz je, przejrzyj i zdecyduj, czego chciałbyś/chciałabyś się nauczyć, a co uznajesz za niepotrzebne 🙂
Zadanie 1
Prosta jest styczna w punkcie do okręgu o środku . Punkt
leży na tym okręgu
i miara kąta jest równa . Przez punkty i
poprowadzono prostą, która przecina
prostą w punkcie (zobacz rysunek).
A.
B.
C.
D.
C.
Zacznijmy od zaznaczenia na rysunku kąta, który chcemy wyznaczyć.
Kolejna rzecz: jeżeli mamy postą styczną do okręgu, to między nią a promieniem mamy kąt prosty.
Następna obserwacja: trójkąt jest trójkątem równoramiennym - zarówno bok , jak i bok są promieniami koła, więc mają tę samą długość. Wiemy więc, że kąty przy ramionach mają taką samą miarę. Wyznaczmy ją.
Jak widzisz, kąt między styczną a promieniem, który jest kątem prostym, jest jednocześnie równy . Stąd możemy wyznaczyć kąt .
Poprawna jest więc odpowiedź C.
Zadanie 2
W równoległoboku , przedstawionym na rysunku, kąt ma miarę
.
A.
B.
C.
D.
B.
Zaczniemy od tego, że kąt między wysokością równoległoboku a jego podstawą jest kątem prostym.
Kąt ma miarę , więc kąt zaznaczony na zielono musi mieć , tak aby razem dawały .
Teraz możemy wyznaczyć kąt .
Poprawna jest więc odpowiedź B.
Zadanie 3
Dany jest romb o boku długości i kącie rozwartym . Pole tego rombu jest równe
A.
B.
C.
D.
A.
Najpierw zróbmy rysunek. Mamy romb (czyli taki równoległobok, który ma wszystkie boki równe) o boku równym . Jego większy kąt ma miarę .
Skoro chcemy wyznaczyć pole, to poprowadźmy sobie wysokość.
Wysokość podzieliła nam kąt rozwarty na dwa kąty: kąt prosty i kąt . W ten sposób powstał nam trójkąt .
Ten trójkąt ma charakterystyczne proporcje: jeżeli bok naprzeciwko kąta oznaczymy jako , to bok naprzeciwko kąta będzie równy , natomiast bok naprzeciwko kąta prostego będzie równy .
Skoro tak, to możemy zauważyć, że wysokość rombu jest równa - bo jest dwa razy krótsza od boku rombu o długości .
Skoro mamy już bok i wysokość, możemy wyznaczyć pole rombu.
Otrzymaliśmy odpowiedź A.
Materiały dodatkowe 1
Materiały dodatkowe 2
Zadanie 1
Przedstawione na rysunku trójkąty i są podobne.
Bok trójkąta ma długość
A.
B.
C.
D.
B.
Mamy wyznaczyć . Zacznijmy od zaznaczenia brakujących kątów.
Trójkąty są do siebie podobne, więc boki, które leżą naprzeciwko takiego samego kąta, są do siebie proporcjonalne. Tak więc bok jest proporcjonalny do boku , bo oba leżą naprzeciwko kąta . Na tej samej zasadzie bok jest proporcjonalny do boku . Możemy więc zapisać, że
Podstawiamy długości tych boków.
Po prawej stronie możemy skrócić ułamek.
Teraz pomnożymy obustronnie przez żeby wyznaczyć .
Otrzymaliśmy odpowiedź B.
Zadanie 2
W trójkącie punkt leży na boku , a punkt leży na
boku . Odcinek jest
równoległy do boku , a ponadto , i (zobacz rysunek).
A.
B.
C.
D.
B.
Zaznaczmy sobie na rysunku długość odcinka, którą mamy wyznaczyć.
Zauważ, że skoro odcinek jest równoległy do boku , to trójkąt ma takie same kąty, jak trójkąt - a skoro tak, to te trójkąty są do siebie podobne (spełniają cechę kąt-kąt-kąt).
Możemy więc skorzystać z tego, że jego boki są do siebie proporcjonalne - bok do boku , a bok do boku . Wynika z tego, że
Podstawiamy długości boków.
Ułamek po lewej stronie możemy sobie skrócić.
Teraz pomnożymy na krzyż.
Otrzymaliśmy odpowiedź B.
Zadanie 3
Dane są dwa okręgi: okrąg o środku w punkcie i promieniu
oraz okrąg o środku
w punkcie i promieniu . Odcinek ma długość . Prosta
jest styczna do tych
okręgów w punktach i . Ponadto prosta przecina odcinek
w punkcie (zobacz
rysunek).
A.
B.
C.
D.
C.
Zaczniemy od zaznaczenia na rysunku informacji z zadania.
Teraz kluczem do sukcesu jest zauważenie, że trójkąty oraz są podobne. Możemy to wywnioskować, ponieważ mają takie same kąty. Po pierwsze, w obu trójkątach mamy kąt prosty (kąt między styczną a promieniem). Po drugie, mamy kąty wierzchołkowe, które są takie same (to te zaznaczone na niebiesko). No a skoro dwa kąty są takie same, to trzeci też musi być taki sam. Tak więc trójkąty te spełniają cechę kąt-kąt-kąt, są zatem podobne.
Skoro te trójkąty są podobne, to możemy skorzystać z tego, że ich boki są proporcjonalne. Bok jest proporcjonalny do boku , a bok do boku . Możemy więc zapisać, że
Długość boku , czyli tego, który chcemy policzyć, oznaczmy sobie jako . Ponieważ , długość wynosi .
Wstawiamy to do równania.
Wykonujemy mnożenie na krzyż.
Przerzucamy na prawą stronę.
Odpowiedź C.
Zadanie 1
Wykresem funkcji kwadratowej jest parabola,
której wierzchołkiem jest punkt o współrzędnych
A.
B.
C.
D.
C.
W tablicach znajdziemy informację, że wierzchołek paraboli ma współrzędne , gdzie
W naszej funkcji , i . Podstawmy to do wzoru na pierwszą współrzędną:
W tym miejscu możemy skończyć liczenie, bo tylko w jednej odpowiedzi mamy współrzędną -ową równą . Ja jednak będę nadgorliwa i policzę jeszcze drugą współrzędną. Potrzebujemy do tego delty. Skorzystamy ze wzoru:
Podstawiamy to do wzoru na drugą współrzędną:
Poprawna jest zatem odpowiedź C.
Zadanie 2
Na rysunku przedstawiono fragment wykresu funkcji kwadratowej
, której miejsca zerowe to: i .
A.
B.
C.
D.
C.
Współczynnik to -owa współrzędna punktu przecięcia funkcji z osią .
Dla naszej funkcji ten punkt przecięcia to , a więc współczynnik jest równy .
Odpowiedź C.
Zadanie 3
Funkcja kwadratowa określona wzorem
jest malejąca w przedziale
A.
B.
C.
D.
A.
Nasza funkcja ma wzór . Jest to wzór w postaci iloczynowej.
Co możemy z niego wywnioskować? Po pierwsze, współczynnik jest równy . Jest to liczba ujemna, więc nasza funkcja ma ramiona skierowane do dołu. Po drugie, i , czyli miejsca zerowe tej funkcji, są równe oraz . Możemy więc naszkicować uproszczony wykres tej funkcji.
Pytanie jest o to, w jakim przedziale funkcja jest malejąca (chodzi tu o przedział -ów). Zwróć uwagę, że funkcja jest malejąca na prawo od wierzchołka paraboli.
Aby wiedzieć, jaki to jest przedział, musimy mieć -ową współrzędną wierzchołka paraboli. Możemy ją wyznaczyć ze wzoru, ale szybciej będzie odczytać ją z wykresu. Ponieważ parabola jest symetryczna, jej wierzchołek jest dokładnie w środku między miejscami zerowymi. Dlatego współrzędna -owa tego wierzchołka to .
Zatem przedział, w którym funkcja jest malejąca, to .
Poprawna jest więc odpowiedź A.
Zadanie 1
Na rysunku przedstawiony jest fragment paraboli będącej wykresem funkcji
kwadratowej . Wierzchołkiem tej paraboli jest punkt
. Liczby i to miejsca zerowe funkcji
.
A.
B.
C.
D.
C.
Zbiór wartości to przedział -ów, dla których mamy funkcję. Jeśli patrząc na jej wykres nie widzisz tego od razu, możesz poprowadzić poziome linie od wykresu funkcji do osi , a następnie odczytać, jaki przedział tej osi został zamalowany.
Oś od góry jest zamalowana w całości - funkcja biegnie do nieskończoności (czego nie jesteśmy w stanie narysować ze względu na brak nieskończonych kartek). Od dołu zamalowany obszar sięga liczby . Liczba należy do zbioru wartości, gdyż funkcja faktycznie sięga do , a nie tylko do niej dąży. Stąd . Odpowiedź C.
Zadanie 2
Na rysunku przedstawiony jest fragment paraboli będącej wykresem funkcji
kwadratowej . Wierzchołkiem tej paraboli jest punkt
. Liczby i to miejsca zerowe funkcji .
A.
B.
C.
D.
D.
Podany przedział to przedział -ów. Zaznaczmy sobie ten fragment wykresu funkcji, który jest w tym przedziale.
Mamy znaleźć największą wartość funkcji w tym przedziale - czyli szukamy punktu, który jest najwyżej.
Jak widzisz, najwyżej jest punkt . Pytanie jest o największą wartość funkcji, czyli o jego współrzędną -ową. Jest to , więc poprawna jest odpowiedź D.
Zadanie 3
Na rysunku przedstawiony jest fragment paraboli będącej wykresem funkcji
kwadratowej . Wierzchołkiem tej paraboli jest punkt
. Liczby i to miejsca zerowe funkcji .
A.
B.
C.
D.
D.
Oś symetrii to taka prosta, która dzieli coś (w naszym przypadku wykres funkcji) na dwie takie same połowy - gdybyśmy wzdłuż tej osi złożyli kartkę na pół, części po obu stronach nałożyłyby się na siebie.
Narysujmy sobie oś symetrii naszej funkcji.
Jak zapisać równanie tej osi? Równanie prostej, która jest pionowa, ma zawsze postać równa się cośtam, a to cośtam to liczba, przez którą prosta przechodzi na osi - w naszym przypadku jest to , więc równanie naszej osi to . Odpowiedź D.
Zadanie 1
Na wykresie funkcji liniowej określonej wzorem
leży punkt . Zatem
A.
B.
C.
D.
B.
Do wykresu funkcji należy punkt o współrzędnych , a to oznacza, że do wzoru funkcji możemy wstawić współrzędne tego punktu.
W ten sposób otrzymaliśmy równanie, z którego możemy wyznaczyć . Najpierw pozbywam się nawiasów:
Następnie przerzucam liczby na prawą stronę, a niewiadome na lewą.
Wykonujemy działania po prawej stronie:
Dzielimy przez to, co stoi przy , czyli przez :
Zero podzielić przez jakąkolwiek liczbę to zero.
Odpowiedź B.
Zadanie 2
Funkcja kwadratowa określona jest wzorem
. Jeżeli , to
A.
B.
C.
D.
A.
Aby obliczyć , musimy mieć najpierw pełny wzór na , czyli musimy wiedzieć, jaka liczba stoi pod . Wykorzystamy informację, że . To oznacza, że do wykresu funkcji należy punkt o współrzędnych - możemy te współrzędne podstawić do naszego wzoru.
Wykonujemy potęgowanie.
Następnie przerzucamy niewiadome na lewo, a liczby na prawo.
Wykonuję działania po prawej stronie.
Na koniec mnożę obustronnie przez , żeby pozbyć się minusa przy .
Wyznaczyliśmy . Możemy je teraz wstawić do wzoru naszej funkcji.
Aby wyznaczyć musimy w miejsce wstawić .
Wykonujemy potęgowanie.
Teraz wykonuję działania po prawej stronie.
Odpowiedź A.
Zadanie 3
Liczba jest miejscem zerowym funkcji liniowej ,
a punkt należy do wykresu tej funkcji. Współczynnik
we wzorze tej funkcji jest równy
A.
B.
C.
D.
D.
Tym razem we wzorze funkcji mamy dwie niewiadome: oraz . Mamy też dwa punkty należące do wykresu, które możemy wykorzystać. Pierwszy punkt ma współrzędne . Możemy je wstawić do wzoru funkcji: w miejsce oraz w miejsce :
Drugi punkt podany mamy w mniej oczywisty sposób. Mamy informację, że miejscem zerowym funkcji jest liczba - to znaczy, że do wykresu funkcji należy punkt . Do wzoru funkcji podstawiamy więc w miejsce i w miejsce :
W ten sposób otrzymaliśmy dwa równania z dwiema niewiadomymi. Możemy z nich stworzyć układ równań i wyznaczyć te niewiadome (nas interesuje ).
Z pierwszego równania wyznaczam , a następnie to co otrzymałam wstawiam w miejsce do drugiego równania:
Pierwsze równanie pozostawiam bez zmian, natomiast z drugiego wyznaczam :
Na tym możemy skończyć, bo pytają nas o samo . Poprawna jest odpowiedź D.
Zadanie 1
Funkcja określona jest wzorem
dla każdej liczby rzeczywistej . Wtedy jest
równa
A.
B.
C.
D.
B.
Aby wyznaczyć musimy po prostu do wzoru na podstawić w miejsce -a. Jest to liczba ujemna, więc będziemy ją wstawiać w nawiasach.
Do obliczenia tego tworu potrzebne nam będą dwie informacje. Po pierwsze: ujemna liczba podniesiona do parzystej potęgi staje się dodatnia - to nam pozwoli pozbyć się minusa na dole, bo mamy liczbę podniesioną do szóstej potęgi.
Po drugie: jeśli pierwiastek jest podniesiony do takiej potęgi, jak stopień pierwiastka, to możemy się i potęgi, i pierwiastka pozbyć:
Dla nas oznacza to, że . W naszym ułamku na górze mamy . Ponieważ potęga jest nieparzysta, to minus zostaje.
Aby z tej samej własności skorzystać na dole, zamiast zapiszemy . Dzięki temu możemy skorzystać ze wzoru na potęgowanie potęgi.
Udało nam się otrzymać na dole , czyli po prostu .
Wygląda to już w miarę przyzwoicie, wykonujemy teraz po kolei działania.
Skracamy ułamek.
Odpowiedź B.
Zadanie 2
Funkcja jest określona wzorem
dla każdej liczby rzeczywistej . Wtedy
dla argumentu wartość funkcji jest równa
A.
B.
C.
D.
B.
Mamy wyznaczyć wartość funkcji dla . W tym celu bierzemy wzór na i w miejsce -a podstawiamy . Ponieważ jest złożony z dwóch "kawałków", podstawiamy go w nawiasach.
Teraz wykonamy działania. Najpierw zajmiemy się górą i wykonamy potęgowanie. W tym celu skorzystamy ze wzoru skróconego mnożenia.
Teraz zajmiemy się dołem. Pozbędziemy się nawiasów i wykonanamy działania tam, gdzie się da.
Zauważ, że na górze i na dole mamy to samo, tylko z odwrotnymi znakami. Jeśli w jednym miejscu wyłączymy minus przed nawias, otrzymamy to samo i będziemy mogli sobie skrócić górę z dołem.
Otrzymaliśmy odpowiedź B.
Zadanie 3
Funkcja jest określona wzorem dla każdej liczby rzeczywistej .
Liczba jest równa
A.
B.
C.
D.
B.
Mamy wyznaczyć . W tym celu bierzemy wzór na i w miejsce -a podstawiamy .
Teraz cała filozofia polega na tym, żeby obliczyć . Zacznijmy od tego, co robi minus w wykładniku potęgi - zamienia nam liczbę na jej odwrotność. Tak więc . My mamy dodatkowo w wykładniku, więc .
Teraz zastanówmy się, co robi ułamkowa potęga - zamienia potęgę na pierwiastek. Liczba w mianowniku to stopień pierwiastka, więc my mamy pierwiastek drugiego stopnia. Stąd .
Teraz musimy tylko wykonać działania.
Otrzymaliśmy odpowiedź B.
Zadanie na dziś jest następujące: po pierwsze, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś/aś, wydrukuj sobie kartę wzorów i pozaznaczaj w niej wzory, które obowiązują Cię na poziomie podstawowym (jeśli nie wiesz, które to wzory, zerknij w zakładkę "Materiały do pobrania"). Jeśli to już zostało przez Ciebie zrobione, przejrzyj sobie na spokojnie te wzory. Zastanów się, czy wiesz, o co w nich chodzi? Czy potrafisz z nich korzystać? Jeśli nie wiesz, o co chodzi w jakimś wzorze, poproś kogoś o pomoc - niech ta osoba pokaże Ci na przykładzie, jak się go stosuje. Jest to ważne również dlatego, że niektóre wzory mogą być zapisane w innej formie, niż miałeś/aś to pokazane w szkole i w stresie możesz nawet nie rozpoznać, że to ten sam wzór.
Weź do ręki długopis lub ołówek i podopisuj w kartach wszystko, co pomoże Ci się w nich lepiej orientować - komentarze, przykłady itd. Poniżej znajdziesz trochę inspiracji 😉 Pamiętaj jednak, że to tylko przykłady, dostosuj je do siebie.
Zadanie 1
Ile jest wszystkich liczb naturalnych czterocyfrowych
mniejszych od i podzielnych przez ?
A.
B.
C.
D.
D.
W tym zadaniu nie będziemy stosować żadnych wzorów, tylko myślenie może nas uratować 😀
Najpierw zastanówmy się, jaka jest ostatnia liczba spełniająca warunki z zadania (a więc naturalna, czterocyfrowa, podzielna przez i mniejsza niż ). Ta liczba to .
Liczb od do jest . Natomiast liczb podzielnych przez w tym samym zbiorze jest , czyli . Fajnie, tylko że policzyliśmy wszystkie liczby naturalne do , a nie tylko czterocyfrowe. Policzmy więc, ile jest liczb jedno-, dwu- i trzycyfrowych podzielnych przez , a następnie je odejmiemy.
Największa liczba trzycyfrowa podzielna przez to . Następna, czyli , jest już czterocyfrowa.
Liczb od do jest . Natomiast liczb podzielnych przez w tym przedziale jest , czyli .
Mamy teraz taką sytuację: Liczb jedno-, dwu- i trzy-cyfrowych podzielnych przez jest , a liczb jedno-, dwu-, trzy- i czterocyfrowych podzielnych przez jest . Stąd wynika, że samych liczb czterocyfrowych podzielnych przez jest , czyli . Poprawna jest więc odpowiedź D.
Zadanie 2
Wszystkich liczb pięciocyfrowych, w których występują wyłącznie cyfry
, jest
A.
B.
C.
D.
C.
W tym zadaniu wykorzystamy regułę mnożenia. Stosujemy ją wtedy, gdy w danej sytuacji musimy podjąć kilka decyzji lub wykonać kilka losowań.
Pytają nas, ile jest wszystkich liczb pięciocyfrowych składających się wyłącznie z cyfr , oraz . Mamy więc pięć cyfr do obstawienia, czyli dokonujemy pięciu wyborów cyfry.
W miejsce pierwszej cyfry możemy dokonać wyboru na dwa sposoby - możemy tam wstawić lub (liczba nie może się zaczynać od zera - chyba że liczba z przecinkiem, ale takich nie rozważamy). Mamy więc dwie możliwości.
Na pozostałe miejsca możemy wybrać cyfrę , lub , mamy więc przy wyborze każdej cyfry po trzy możliwości.
Wiemy, ile mamy możliwości wyboru każdej z cyfr tej liczby, a na ile sposobów można wybrać całą liczbę? Zgodnie z regułą mnożenia obliczamy to, mnożąc przez siebie liczby możliwości przy wyborze każdej z cyfr. Tak więc wszystkich takich liczb mamy , czyli . Odpowiedź C.
Zadanie 3
Wszystkich liczb naturalnych trzycyfrowych, większych od ,
w których każda cyfra należy
do zbioru i żadna cyfra się nie powtarza, jest
A.
B.
C.
D.
B.
Warunki, które mamy z zadania, są następujące: liczba musi być trzycyfrowa, musi być większa od , żadna cyfra nie może się powtarzać oraz cyfry muszą pochodzić z danego zbioru. Rozrysujmy to sobie.
Do obstawienia mamy trzy cyfry.
Liczba ma być większa od , więc cyfrą setek może być , albo . Mamy więc trzy możliwości.
Zastanówmy się teraz, ile mamy możliwości obstawienia cyfry dziesiątek. Tu możemy wstawić dowolną cyfrę z zastrzeżeniem, że nie może być taka sama, jak cyfra setek. Ponieważ mamy w naszym zbiorze cyfr, a jedna została już wykorzystana na cyfrę setek, cyfrę dziesiątek możemy obstawić na sposobów.
Cyfrę jedności możemy obstawić na cztery sposoby, bo z sześciu cyfr dwie już wykorzystaliśmy.
Tak więc cyfrę setek możemy obstawić na trzy sposoby, cyfrę dziesiątek na pięć sposobów i cyfrę jedności na cztery sposoby. Zgodnie z regułą mnożenia całą liczbę możemy poskładać na sposobów - czyli na sposobów. Stąd poprawna jest odpowiedź B.
Zadanie 1
Ze zbioru dwudziestu czterech kolejnych liczb naturalnych od
do losujemy jedną liczbę. Niech oznacza zdarzenie,
że wylosowana liczba będzie dzielnikiem liczby .
Wtedy prawdopodobieństwo zdarzenia jest równe
A.
B.
C.
D.
B.
jest zdarzeniem polegającym na tym, że wylosowana liczba będzie dzielnikiem liczby . Wypiszmy sobie te dzielniki:
Mamy tych dzielników , czyli na osiem sposobów możemy wylosować liczbę, która spełnia nasz warunek. Stąd .
Teraz wyznaczymy , czyli liczbę sposobów, na które możemy wylosować jakąkolwiek liczbę. Losujemy jedną liczbę ze zbioru dwudziestu czterech liczb - możemy ją więc wylosować na sposoby. Stąd .
Teraz liczymy prawdopodobieństwo:
Odpowiedź B.
Zadanie 2
W każdym z trzech pojemników znajduje się para kul,
z których jedna jest czerwona, a druga – niebieska.
Z każdego pojemnika losujemy jedną kulę. Niech oznacza
prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że dokładnie dwie
z trzech wylosowanych kul będą czerwone. Wtedy
A.
B.
C.
D.
B.
Najpierw oznaczmy sobie zdarzenie, którego prawdopodobieństwo chcemy obliczyć:
- zdarzenie polegające na tym, że wylosujemy dokładnie dwie czerwone kule
Teraz zastanówmy się, na ile sposobów możemy uzyskać taką kombinację (dwie kule czerwone i jedna niebieska).
Pierwsza możliwość jest taka, że wylosujemy kulę czerwoną, potem znowu czerwoną, a potem niebieską.
Następna, że najpierw wylosujemy czerwoną kulę, potem niebieską, a potem znów czerwoną.
Wreszcie trzecia (i ostatnia) możliwość: wylosujemy najpierw niebieską kulę, później czerwoną i na końcu znów czerwoną.
Tak więc zdarzenie może mieć miejsce na trzy sposoby. Stąd .
Teraz wyznaczymy , czyli liczbę sposobów, na które możemy wylosować jakiekolwiek trzy kule. Ponieważ kulę losujemy więcej niż raz, posłużymy się regułą mnożenia.
W pierwszym losowaniu kuli mamy dwie możliwości (kula czerwona lub niebieska). W drugim losowaniu także są dwie możliwości, w trzecim także dwie. Stąd
Teraz możemy obliczyć prawdopodobieństwo:
Odpowiedź B.
Zadanie 3
Rzucamy trzy razy symetryczną monetą. Niech
oznacza prawdopodobieństwo otrzymania dokładnie dwóch orłów w
tych trzech rzutach. Wtedy
A.
B.
C.
D.
C.
Oznaczmy sobie najpierw zdarzenie, którego prawdopodobieństwo chcemy policzyć:
- zdarzenie polegające na tym, że w trzech rzutach wypadną dokładnie dwa orły
Możemy takie zdarzenie uzyskać na trzy sposoby:
- (orzeł, orzeł, reszka)
A więc - bo zdarzenie możemy uzyskać na trzy sposoby.
Aby wyznaczyć liczbę wszystkich możliwych kombinacji, czyli , posłużymy się regułą mnożenia. Robimy tak, ponieważ mamy więcej niż jedno losowanie. W pierwszym losowaniu mogą wypaść dwie różne możliwości (orzeł lub reszka). W drugim również mamy dwie możliwości. W trzecim także możemy mieć dwa różne wyniki. Dlatego wszystkich kombinacji w trzech losowaniach mamy , czyli :
Teraz możemy obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia :
Gdy w kalkulator wpiszemy działanie , otrzymamy wynik . Zawiera się on w przedziale od do , stąd poprawna jest odpowiedź C.
Materiały dodatkowe 1
Materiały dodatkowe 2
Zadanie 1
Średnia arytmetyczna zestawu danych: jest taka sama
jak średnia arytmetyczna zestawu danych:
Wynika stąd, że
A.
B.
C.
D.
D.
Najpierw policzymy średnią arytmetyczną pierwszego zestawu danych:
Jeśli dobrze rozumiesz, czym jest średnia, to w tym momencie moglibyśmy skończyć to zadanie. Pokażę Ci jednak, jak je rozwiązać, a na końcu możesz zobaczyć rozwiązanie alternatywne, korzystające z "chłopskiego rozumu".
Zapiszmy sobie teraz średnią arytmetyczną drugiego zestawu danych:
Średnia pierwszego i drugiego zestawu danych jest taka sama. Obliczyliśmy, że średnia pierwszego zestawu jest równa , a więc i średnia drugiego zestawu jest równa :
Otrzymaliśmy równanie, z którego mamy wyznaczyć . Najpierw pomnożymy je obustronnie przez , aby pozbyć się ułamka:
Teraz możemy sobie poskracać:
Przerzucamy na drugą stronę ze zmienionym znakiem:
A zatem poprawna jest odpowiedź D.
Zwróć uwagę, że drugi zestaw danych, poza -em, jest taki sam. To oznacza, że skoro średnia pierwszego zestawu jest równa , to aby średnia pozostała taka sama, musi być równy . Możesz to sobie wyobrazić tak: pod koniec roku liczysz, jaką masz średnią ocen i wyszło Ci . Jutro masz ostatni sprawdzian - jaką ocenę musisz dostać, żeby średnia została taka sama? , prawda? 🙂 No ale może Ci się trafić zadanie, w którym drugi zestaw będzie innyniż pierwszy, dlatego warto wiedzieć, jak to policzyć.
Zadanie 2
Średnia arytmetyczna sześciu liczb naturalnych:
, jest równa
. Mediana tych liczb jest równa
A.
B.
C.
D.
C.
Zapiszmy sobie średnią arytmetyczną podanych liczb. Dodajemy wszystkie liczby do siebie i dzielimy przez :
Wiemy, że ta średnia jest równa :
Otrzymaliśmy równanie na -a, które rozwiążemy. Najpierw dodam do siebie liczby w pierwszym ułamku:
Teraz pozbędziemy się ułamków. W tym celu pomnożymy równanie obustronnie przez wspólny mianownik, czyli przez .
Teraz możemy sobie poskracać.
Teraz chcemy mieć -y po jednej stronie, a liczby po drugiej, dlatego przerzucimy sobie na prawo.
Dzielimy obustronnie przez to, co stoi przy -ie, czyli przez .
Mamy już , możemy więc zapisać nasz zestaw danych:
Aby wyznaczyć medianę, musimy te liczby uporządkować rosnąco:
Elementów w naszym zestawie jest - jest to liczba parzysta, więc mediana jest średnią arytmetyczną dwóch środkowych wyrazów:
Odpowiedź C.
Zadanie 3
Cztery liczby: , tworzące zestaw danych, są uporządkowane rosnąco. Mediana tego
zestawu czterech danych jest równa medianie zestawu pięciu danych: . Zatem
A.
B.
C.
D.
A.
Jeżeli mamy zestaw liczb uporządkowanych rosnąco, to mediana będzie liczbą środkową lub, jeśli nie ma jednej liczby środkowej, średnią arytmetyczną dwóch liczb środkowych.
Wiemy, że mediana pierwszego zestawu danych jest taka sama, jak mediana drugiego zestawu danych. Wyznaczmy te mediany.
Pierwszy zestaw jest uporządkowany rosnąco. Mamy dwie liczby środkowe: oraz . Stąd
Drugi zestaw musimy najpierw uporządkować.
Tu mamy jedną liczbę środkową.
Mediany tych dwóch zestawów liczb są takie same, zatem
Mnożymy obustronnie przez .
Przerzucamy trójkę na prawo.
Stąd poprawna jest odpowiedź A.
Materiały dodatkowe 1
Materiały dodatkowe 2
Zadanie 1
W ciągu arytmetycznym , określonym dla ,
czwarty wyraz jest równy , a różnica
tego ciągu jest równa . Suma jest równa
A.
B.
C.
D.
C.
Z zadania wiemy, że oraz że . Mamy wyznaczyć sumę czterech początkowych wyrazów, czyli . Wzór na taką sumę jest następujący:
Mamy wyznaczyć sumę czterech wyrazów, więc zamiast wstawiamy .
Mamy , natomiast nie mamy . Aby je wyznaczyć, skorzystamy ze wzoru na -ty wyraz ciągu arytmetycznego.
Znowu będziemy korzystać z czwartego wyrazu, więc zamiast wstawiamy .
Teraz możemy podstawić oraz .
Mamy , możemy więc wrócić do wzoru na sumę.
Poprawna jest więc odpowiedź C.
Zadanie 2
Dany jest ciąg geometryczny , określony dla .
Wszystkie wyrazy tego ciągu są dodatnie i spełniony jest warunek
Iloraz tego ciągu jest równy
A.
B.
C.
D.
A.
Mamy wyznaczyć iloraz ciągu, czyli . Spróbujemy więc informacje z zadania () zapisać w taki sposób, żeby to nam się pojawiło.
Ciąg geometryczny działa w taki sposób, że każdy kolejny wyraz tworzymy mnożąc poprzedni przez - czyli np. . My mamy wyrazy oraz . Zauważ, że . Jednocześnie . Możemy więc zapisać, że . Tym sposobem z jednej strony pojawiło nam się , a z drugiej strony mamy oba wyrazy zapisane przy pomocy , co bardzo nam ułatwi życie.
Skoro , to lub . Ponieważ wiemy z zadania, że wszystkie wyrazy tego ciągu są dodatnie, to również musi być dodatnie - mamy więc odpowiedź A.
Zadanie 3
Dany jest ciąg geometryczny , określony dla
, w którym , ,
. Wzór na -ty wyraz tego ciągu ma postać
A.
B.
C.
D.
B.
Mamy znaleźć wzór na -ty wyraz tego ciągu. Jest to ciąg geometryczny, a więc jego wzór ogólny wygląda tak:
Wiemy, że , więc możemy to wstawić do wzoru:
Brakuje nam jeszcze . Ciąg geometryczny ma taką właśność, że każdy kolejny wyraz to wyraz poprzedni pomnożony przez stałą liczbę, którą nazywamy ilorazem ciągu. Ten iloraz to właśnie . To znaczy, że , itd. Wiedząc, że i , możemy znaleźć :
Jak pewnie widzisz, , bo . Możemy teraz wstawić do wzoru na ciąg:
W odpowiedziach nie ma takiego wzoru, więc musimy go trochę przekształcić. We wszystkich odpowiedziach mamy potęgę -tą, a nie , co jest dla nas podpowiedzią. Zaczniemy więc od tego, że to to samo, co , czyli . Wstawmy to do wzoru:
Najbliżej mamy do odpowiedzi B, ponieważ w niej mamy , a jednocześnie nie jest podniesiony do żadnej potęgi. Aby wzory nam się zgadzały, brakuje nam pierwiastka z dwóch w mianowniku. Zamienię więc na (jak pewnie pamiętasz, ):
Widać teraz, że pierwiastki bardzo ładnie nam się skrócą:
Zgodnie z przypuszczeniami otrzymaliśmy wzór, który pojawia się w odpowiedzi B.
Materiały dodatkowe 1
Materiały dodatkowe 2
Zadanie 1
Dla ciągu arytmetycznego , określonego dla
, jest spełniony warunek . Wtedy
A.
B.
C.
D.
A.
Jeśli w treści zadania pojawiają się trzy sąsiednie wyrazy ciągu, to od razu powinna Ci się przypomnieć pewna bardzo przyjemna własność ciągu arytmetycznego, a mianowicie: środkowy wyraz jest średnią arytmetyczną wyrazu poprzedniego i następnego. Czyli na przykład . Albo . W naszym zadaniu pojawiają się wyrazy , i . Możemy zatem zapisać, że
Pozbądźmy się ułamka:
Wróćmy do treści zadania. Wiemy, że . Możemy trochę zmienić kolejność i zapisać to tak:
Jednocześnie wiemy, że . Wstawię więc w miejsce :
Możemy z tego równania wyznaczyć :
Poprawna jest więc odpowiedź A.
Zadanie 2
Czternasty wyraz ciągu arytmetycznego jest równy ,
a różnica tego ciągu jest równa .
Siódmy wyraz tego ciągu jest równy
A.
B.
C.
D.
A.
Mamy wyznaczyć siódmy wyraz ciągu, czyli . Wiemy, że jest to ciąg arytmetyczny, skorzystamy więc ze wzoru na -ty wyraz ciągu arytmetycznego.
Chcemy wyznaczyć siódmy wyraz, więc za podstawiamy . Z zadania wiemy, że różnica (czyli ) jest równa - to również możemy podstawić.
No i wszystko byłoby fajnie, tylko nie mamy - weźmiemy je sobie z informacji, że jest równe . Ponownie skorzystamy ze wzory na -ty wyraz ciągu, tylko tym razem weźmiemy wyraz czternasty.
Teraz zamiast wstawimy sobie .
Otrzymaliśmy równanie, z którego możemy wyznaczyć .
Wracamy do - możemy podstawić sobie w miejsce .
Odpowiedź A.
Zadanie 3
W ciągu arytmetycznym , określonym dla ,
dane są: , . Wtedy
A.
B.
C.
D.
B.
Jeśli spojrzysz na odpowiedzi to zobaczysz, że wartość wyrazu jest wszędzie taka sama - różnica jest w tym, który to wyraz. Musimy więc odnaleźć numer wyrazu.
Najpierw znajdę różnicę ciągu. Ciąg arytmetyczny ma taką własność, że każdy następny wyraz to poprzedni wyraz plus stała liczba. Tę liczbę oznaczamy jako i nazywamy różnicą ciągu.
Skoro następny wyraz to poprzedni + różnica, to w szczególności drugi wyraz to pierwszy wyraz + różnica - a zatem
Zarówno , jak i mamy dane, a więc podstawiamy:
Rozwiązujemy równanie:
Znaleźliśmy różnicę ciągu, a więc możemy już zapisać, jaki wzór ma nasz ciąg. Ogólny wzór ciągu arytmetycznego wygląda tak:
U nas i - podstawiamy:
Mamy już wzór naszego ciągu i teraz musimy sprawdzić, który wyraz ciągu jest równy . W tym celu w miejsce we wzorze wstawimy i sprawdzimy, ile będzie równe .
Otrzymaliśmy , czyli - stąd poprawna jest odpowiedź B.
Materiały dodatkowe 1
Materiały dodatkowe 2
Zadanie 1
Dany jest trzywyrazowy ciąg geometryczny .
Stąd wynika, że
A.
B.
C.
D.
A.
Gdy mamy trzy sąsiednie wyrazy ciągu geometrycznego, to praktycznie zawsze korzystamy z tego wzoru:
Odpowiedź A.
Zadanie 2
Ciąg jest geometryczny. Pierwszy wyraz tego ciągu jest równy
A.
B.
C.
D.
D.
Zarówno dla ciągu arytmetycznego, jak i geometrycznego mamy opisaną własność trzech sąsiednich wyrazów. Przy ciągu geometrycznym wygląda ona tak: środkowy wyraz podniesiony do kwadratu jest równy iloczynowi poprzedniego i następnego wyrazu. Na przykład gdy mamy , i , to , a gdy mamy , i , to . My mamy podane trzy sąsiednie wyrazy, więc możemy skorzystać z tej zależności. Wiemy, że , i . Będzie to więc u nas wyglądało tak:
Mamy obliczyć pierwszy wyraz ciągu, który u nas jest równy - czyli musimy po prostu rozwiązać równanie. Najpierw opuścimy nawiasy. Po lewej stronie stosujemy wzór skróconego mnożenia: :
Po prawej stronie wymnażamy zawartość nawiasu przez :
Przenosimy -y na lewą stronę:
Jak widzisz, wyrazy z na szczęście się zredukują, a to oznacza, że mamy do rozwiązania zwykłe równanie liniowe:
Przerzucam liczbę na prawą stronę:
Otrzymaliśmy odpowiedź D.
Zadanie 3
Ciąg arytmetyczny jest określony dla każdej liczby
naturalnej . Trzeci i piąty wyraz
ciągu spełniają warunek . Wtedy czwarty wyraz tego
ciągu jest równy
A.
B.
C.
D.
B.
Rozwiązanie możesz obejrzeć tutaj, w formie pisemnej również niedługo się pojawi 🙂
Materiały dodatkowe 1
Materiały dodatkowe 2
Zadanie dla Ciebie na dzisiaj jest następujące: wprowadź do swojej nauki tłumaczenie innym 🙂
Żeby nauka była efektywna, nasz mózg musi nie tylko dostać informacje, ale też włożyć wysiłek w ich przetworzenie - a to właśnie zapewnia nam tłumaczenie zadań innym.
Sposobów na wdrożenie tej metody jest wiele - ja zaproponuję Ci trzy, które świetnie sprawdzały mi się na studiach.
1. Najbardziej oczywisty - uczenie się z kimś, wspólne przepytywanie się, rozwiązywanie razem zadań i tłumaczenie sobie nawzajem.
2. Mówienie do wymyślonego przyjaciela - u mnie w tej roli występował zawsze kwiatek doniczkowy. Gdy rozwiązujesz jakieś zadanie, tłumacz kwiatkowi, co robisz. Świetnie się sprawdza zwłaszcza wtedy, gdy zrobisz błąd i nie umiesz go znaleźć.
3. Zapisywanie zadań (i ogólnie notatek) w taki sposób, jakby najmniej ogarnięta osoba z Twojej klasy miała pożyczyć od Ciebie zeszyt. Piszemy komentarze, podkreślamy najważniejsze rzeczy, dopisujemy wzory, z których korzystamy. Robimy to swoimi słowamy, prostym językiem - a wszystko po to, by ta osoba w Twoich notatkach się połapała.
Zadanie 1
Liczby i są dodatnie. Liczba stanowi
liczby oraz liczby .
Wynika stąd, że
A.
B.
C.
D.
A.
Zapiszmy przy pomocy symboli matematycznych to, co wiemy z zadania. Wiemy, że liczba stanowi liczby . Zatem
Wiemy też, że liczba stanowi liczby . Stąd
Skoro i jednocześnie , to możemy wysnuć wniosek, że
Zamienię procenty na ułamki dziesiętne, bo taką formę mamy w odpowiedziach:
Mamy sprowadzić to równanie do postaci " = cośtam" (bo taką postać mają odpowiedzi). Podzielę więc je obustronnie przez to, co stoi przy , czyli przez :
Wpisuję w kalkulator działanie . Otrzymuję , stąd
Odpowiedź A.
Zadanie 2
Cena roweru po obniżce o była równa
zł. Przed obniżką ten rower kosztował
A. zł
B. zł
C. zł
D. zł
C. zł
Rozwiążemy sobie to zadanie korzystając z proporcji. Po lewej stronie będziemy zapisywać procenty, a po prawej cenę roweru. Przed obiżką rower był w pełnej cenie, a więc . Nie wiemy, jaka to była cena, więc wstawiamy .
Cenę roweru obniżono o , a więc teraz jest to wyjściowej ceny. Po obniżce kosztuje on zł.
Tu już w zasadzie na oko widać, ile wyjdzie, ale rozwiążmy to dla porządku 🙂 Łączymy kreską po skosie dwie liczby (możemy połączyć oraz zł).
Następnie zapisujemy równanie. Zaczynamy od , następnie zapisujemy ułamek. Na górze dajemy pomnożone przez siebie i zł (czyli dwie liczby, które sią połączyły), a na dole zapisujemy , czyli to, co się nie połączyło.
Teraz trochę sobie poskracamy.
Wykonujemy mnożenie:
zł zł
Odpowiedź C.
Zadanie 3
Liczba osobników pewnego zagrożonego wyginięciem gatunku
zwierząt wzrosła w stosunku do liczby tych zwierząt z
31 grudnia 2011 r. o i obecnie jest równa
. Ile zwierząt liczyła populacja tego gatunku
w ostatnim dniu 2011 roku?
A.
B.
C.
D.
A.
Rozwiążemy sobie to zadanie korzystając z proporcji. Po lewej stronie będziemy zapisywać procenty, a po prawej liczbę zwierząt. Nasza wyjściowa populacja to (zapisujemy po lewej stronie). Nie wiemy, ile to zwierząt, więc po prawej stronie zapisujemy .
Populacja wzrosła o (ważne: O , a nie DO ), więc teraz jest to - zapisujemy po lewej. Jest to zwierząt, więc po prawej zapisujemy .
Oczywiście możesz zamienić strony i kolejność, ważne, żeby procenty były pod procentami, a liczba zwierząt pod liczbą zwierząt.
I teraz tak: łączymy kreską po skosie dwie liczby tam, gdzie jest to możliwe (możemy połączyć i , bo to dwie liczby, nie możemy połączyć i , bo tu mamy tylko jedną liczbę).
Teraz piszemy równanie. Zaczynamy od , następnie stawiamy kreskę ułamkową.
Na górze dajemy pomnożone przez siebie te dwie liczby, które połączyliśmy kreską, a na dole wpisujemy trzecią liczbę, która nam została.
Teraz trochę sobie poskracamy. Przede wszystkim możemy skrócić zera i procenty.
Skracamy dalej:
Wykonujemy mnożenie:
Odpowiedź A.
Zadanie 1
Dla każdego kąta ostrego iloczyn
jest równy
A.
B.
C.
D.
B.
Rozwiązanie możesz obejrzeć tutaj, w formie pisemnej również niedługo się pojawi 🙂
Zadanie 2
Jeśli , to
A.
B.
C.
D.
B.
Wiemy, że i chcemy tę wartość wyrazić w inny sposób. Gdy mamy w zadaniu dwa kąty, które sumują się do (czyli u nas i ), to niemal na pewno trzeba skorzystać z tego wzoru:
Zaczniemy od zapisania jako .
Teraz możemy skorzystać ze wzoru:
Stąd . Odpowiedź B.
Zadanie 3
Jeżeli oraz , to
A.
B.
C.
D.
A.
Wzorów pozwalających na przejście między funkcjami trygometrycznymi mamy trzy (na poziomie podstawowym). Ponieważ w odpowiedziach mamy cosinus, wybiorę wzór, dzięki któremu ten cosinus się pojawi:
Użyję go w równaniu, które mamy dane w zadaniu:
Teraz uprościmy równanie, pozbywając się ułamka. Aby to zrobić, mnożymy równanie obustronnie przez :
Po lewej stronie nam się skróci:
Ponieważ mamy wyznaczyć , zrobię teraz tak, aby po jednej stronie mieć właśnie cosinus, a po drugiej wszystko pozostałe. Dzielę zatem równanie przez to, co stoi przy cosinusie, czyli przez :
Jak widzisz, nam się skróci:
Otrzymaliśmy odpowiedź A.
Zadanie 1
Dany jest trójkąt prostokątny o kątach ostrych i (zobacz rysunek)
A.
B.
C.
D.
B.
Rozwiązanie możesz obejrzeć tutaj, w formie pisemnej również niedługo się pojawi 🙂
Zadanie 2
Na rysunku przedstawiona jest prosta , przechodząca przez punkt i przez początek układu
współrzędnych, oraz zaznaczony jest kąt nachylenia
tej prostej do osi .
A.
B.
C.
D.
B.
Rozwiązanie możesz obejrzeć tutaj, w formie pisemnej również niedługo się pojawi 🙂
Zadanie 3
Kąt jest ostry i .
Wtedy
A.
B.
C.
D.
C.
Wiemy, że . Pozwala nam to nieco powiedzieć o bokach trójkąta, w którym ten kąt się znajduje. Wiemy, że
gdzie jest bokiem naprzeciwko kąta , jest przeciwprostokątną, a to ten bok, który został.
Skoro , to jednym z trójkątów, który będzie spełniał tę zależność jest trójkąt, w którym i .
My chcemy wyznaczyć sinus, który otrzymamy ze wzoru
Długość możemy łatwo znaleźć z twierdzenia Pitagorasa:
Teraz możemy wyznaczyć :
Nie ma takiej odpowiedzi, więc to, co otrzymaliśmy, musimy trochę przekształcić. To, co możemy zrobić, to usunąć pierwiastek z mianownika:
Odpowiedź C.
Materiały dodatkowe 1
Materiały dodatkowe 2
Materiały dodatkowe 3
Zadanie 1
Prosta przechodząca przez punkty
i jest określona równaniem
A.
B.
C.
D.
A.
Rozwiązanie możesz obejrzeć tutaj, w formie pisemnej również niedługo się pojawi 🙂
Zadanie 2
Na rysunku przedstawiony jest fragment wykresu funkcji liniowej . Na wykresie tej funkcji
leżą punkty i .
A.
B.
C.
D.
C.
Rozwiązanie możesz obejrzeć tutaj, w formie pisemnej również niedługo się pojawi 🙂
Zadanie 3
Punkt jest obrazem punktu w symetrii względem początku układu
współrzędnych. Długość odcinka jest równa
A.
B.
C.
D.
A.
Rozwiązanie możesz obejrzeć tutaj, w formie pisemnej również niedługo się pojawi 🙂
Materiały dodatkowe 1
Materiały dodatkowe 2
Zadanie 1
Dany jest okrąg o środku i promieniu . Który z podanych punktów leży na tym okręgu?
A.
B.
C.
D.
A.
Rozwiązanie możesz obejrzeć tutaj, w formie pisemnej również niedługo się pojawi 🙂
Zadanie 2
Dane są punkty o współrzędnych oraz
. Średnica okręgu wpisanego w kwadrat o boku
jest równa
A.
B.
C.
D.
C.
Rozwiązanie możesz obejrzeć tutaj, w formie pisemnej również niedługo się pojawi 🙂
Zadanie 3
Punkt jest wierzchołkiem kwadratu , a punkt jest punktem
przecięcia się przekątnych tego kwadratu. Wynika stąd, że pole kwadratu jest równe
A.
B.
C.
D.
B.
Rozwiązanie możesz obejrzeć tutaj, w formie pisemnej również niedługo się pojawi 🙂
Zadanie 1
W układzie współrzędnych dane są punkty
oraz . Środkiem odcinka
jest punkt . Wynika stąd, że
A. i
B. i
C. i
D. i
B. i
Aby rozwiązać to zadanie, skorzystamy ze wzoru na współrzędne środka odcinka. Współrzędne środka odcinka mają następującą postać:
O tym, jak korzystać z tego wzoru, przeczytasz tutaj.
W naszym zadaniu , , , . Podstawiamy to do wzoru:
Jednocześnie wiemy, że środkiem odcinka jest punkt . Współrzędne tego punktu to . Z tego wynika, że pierwsza współrzędna, czyli , jest równa , natomiast druga, czyli , jest równa . W ten sposób otrzymaliśmy dwa równania na i , które możemy rozwiązać. Najpierw znajdziemy :
W zasadzie w tym momencie możemy już wskazać właściwą odpowiedź, ale dla formalności wyznaczmy jeszcze :
Poprawna jest więc odpowiedź B.
Zadanie 2
Punkt jest wierzchołkiem trójkąta równoramiennego ,
w którym .
Odcinek jest wysokością trójkąta i . Zatem
A.
B.
C.
D.
B.
Rozwiązanie możesz obejrzeć tutaj, w formie pisemnej również niedługo się pojawi 🙂
Zadanie 3
Dane są punkty i . Punkt
jest środkiem odcinka . Obrazem
punktu w symetrii względem początku układu współrzędnych jest punkt
A.
B.
C.
D.
D.
Rozwiązanie możesz obejrzeć tutaj, w formie pisemnej również niedługo się pojawi 🙂
Dziś robimy sobie wolne 🙂
Zadanie 1
Prosta ma równanie . Współczynnik kierunkowy prostej prostopadłej do
prostej jest równy
A.
B.
C.
D.
A.
Jeśli dwie proste są do siebie prostopadłe, to ich współczynniki kierunkowe spełniają następującą zależność:
Współczynnik kierunkowy prostej to to, co stoi przy -ie, czyli dla prostej będzie to . Podstawiamy.
Żeby wyznaczyć podzielimy obustronnie przez .
Dwa minusy dają nam plus, więc możemy się ich pozbyć.
Teraz zamienimy sobie dzielenie na mnożenie.
Odpowiedź A
Zadanie 2
Prosta o równaniu jest prostopadła do prostej
o równaniu i przechodzi
przez punkt , gdy
A. i
B. i
C. i
D. i
B. i
Jeśli dwie proste są do siebie prostopadłe, to ich współczynniki kierunkowe spełniają następującą zależność:
Współczynnik kierunkowy prostej to to, co stoi przy -ie, czyli dla jednej prostej będzie to , a dla drugiej . Podstawiamy.
Żeby wyznaczyć podzielimy obustronnie przez .
Dwa minusy dają nam plus, więc możemy się ich pozbyć.
Mamy wyznaczone , więc nasza prosta ma już postać , a nie . Teraz skorzystamy z informacji, że do prostej należy punkt . To oznacza, że możemy podstawić współrzędne tego punktu do równania prostej.
Żeby to było prawdą, musi być równe . Mamy więc, że oraz . Poprawna jest więc odpowiedź B.
Zadanie 3
Na płaszczyźnie z układem współrzędnych proste i przecinają się pod kątem prostym
w punkcie . Prosta jest określona równaniem
. Zatem prostą
opisuje równanie
A.
B.
C.
D.
D.
Proste, które mamy w zadaniu, przecinają się pod kątem prostym, czyli są do siebie prostopadłe. Jeśli dwie proste są do siebie prostopadłe, to ich współczynniki kierunkowe spełniają następującą zależność:
Współczynnik kierunkowy prostej to to, co stoi przy -ie, czyli dla prostej będzie to . Prostej jeszcze nie znamy, więc póki co będzie miała równanie , a jej współczynnik kierunkowy to . Podstawiamy.
Żeby wyznaczyć podzielimy obustronnie przez .
Dwa minusy dają nam plus, więc możemy się ich pozbyć.
Zamieniamy dzielenie na mnożenie.
Mamy wyznaczone , więc nasza prosta ma już postać , a nie . Teraz skorzystamy z informacji, że do prostej należy punkt . To oznacza, że możemy podstawić współrzędne tego punktu do równania prostej.
Przerzucamy na lewą stronę.
Wiemy, że oraz , więc nasza prosta ma równanie . Poprawna jest odpowiedź D.
Zadanie 1
Proste o równaniach oraz są równoległe. Wtedy
A.
B.
C.
D.
C.
Mamy podane równania dwóch prostych i wiemy, że są one równoległe. W takiej sytuacji ich współczynniki kierunkowe są takie same.
Współczynnik kierunkowy to jest to, co stoi przy -ie. Dla pierwszej prostej jest to , a dla drugiej . Podstawiamy:
Otrzymaliśmy równanie do rozwiązania. Chcemy mieć -y po lewej stronie, a liczby po prawej.
Nie mamy takiej odpowiedzi, więc musimy zamienić na ułamek zwykły.
Poprawna jest więc odpowiedź C.
Zadanie 2
Prosta o równaniu jest równoległa do prostej o równaniu
.
Zatem
A.
B.
C.
D.
A.
Mamy podane równania dwóch prostych i wiemy, że są one równoległe. W takiej sytuacji ich współczynniki kierunkowe są takie same.
Współczynnik kierunkowy to jest to, co stoi przy -ie. Dla pierwszej prostej jest to , a dla drugiej . Podstawiamy:
Mamy równanie kwadratowe, więc przerzucamy wszystko na lewą stronę, żeby po prawej otrzymać zero.
Wyznaczamy deltę.
Delta wyszła nam równa zero, więc mamy jedno rozwiązanie. Wyznaczamy je z tego wzoru:
Mamy dwa minusy, więc robi nam się plus.
Poprawna jest więc odpowiedź A.
Zadanie 3
Proste opisane równaniami oraz
są prostopadłe, gdy
A.
B.
C.
D.
C.
W związku z tym, że mamy niewiadomą w mianowniku ułamka, musimy zacząć od zrobienia założeń.
Nie dzielimy przez zero, więc robimy sobie założenie, że to, co jest w mianowniku ułamka, nie jest równe zero.
To samo robimy dla drugiego mianownika.
Widzimy, że nie może być równe ani . Po zerknięciu do zadania widzimy, że i tak nie ma takich odpowiedzi, więc możemy się tym nie przejmować (w przyszłym tygodniu będziemy robić zadania, w których trzeba się tym przejmować). Przechodzimy do części właściwej.
Mamy podane równania dwóch prostych i wiemy, że są one prostopadłe. W takiej sytuacji iloczyn współczynników kierunkowych jest równy .
Współczynnik kierunkowy to jest to, co stoi przy -ie. Dla pierwszej prostej jest to , a dla drugiej . Podstawiamy do wzoru:
Teraz wyznaczamy z tego równania . Najpierw pomnożymy obustronnie przez , żeby pozbyć się ułamka.
Teraz pozbędziemy się nawiasów.
Następnie chcemy mieć -y po lewej stronie, a liczby po prawej.
Na końcu dzielimy obustronnie przez to, co stoi przy .
Poprawna jest więc odpowiedź C.
Zadanie 1
Na rysunku obok przedstawiono geometryczną
interpretację jednego z niżej zapisanych układów
równań. Wskaż ten układ, którego geometryczną
interpretację przedstawiono na rysunku.
B.
C.
D.
A.
Mamy na rysunku dwie funkcje liniowe. Są one opisane równaniami postaci . Zacznijmy od tego, jakie jest znaczenie współczynników oraz .
Najpierw . Jeśli funkcja jest rosnąca, to , zaś jeśli funkcja jest malejąca, to .
Teraz - ten współczynnik mówi nam, w którym miejscu funkcja przecina oś .
Spójrzmy teraz na rysunek. Możemy zobaczyć, że pierwsza funkcja jest rosnąca, i przecina oś w jedynce, natomiast druga jest malejąca i przecina oś w czwórce.
Szukamy więc takiego układu równań, w którym jedna funkcja jako ma liczbę dodatnią i jako ma liczbę , natomiast druga funkcja ma jako ma liczbę ujemną i jako ma liczbę . Te warunki spełnia tylko układ równań w odpowiedzi A
Zadanie 2
Na rysunku przedstawiono fragment wykresu funkcji liniowej określonej wzorem .
A.
B.
C.
D.
D.
Zacznijmy od tego, jakie jest znaczenie współczynników oraz .
Najpierw . Jeśli funkcja jest rosnąca, to , zaś jeśli funkcja jest malejąca, to . My mamy funkcję malejącą, więc u nas .
Teraz - ten współczynnik mówi nam, w którym miejscu funkcja przecina oś - u nas przecina w jedynce, więc .
Możemy więc zauważyć, że poprawna jest odpowiedź D, bo to u nas jakaś ujemna liczba razy - a więc na pewno będzie ujemne.
Zadanie 3
Funkcja liniowa określona jest wzorem
dla wszystkich liczb rzeczywistych . Wskaż zdanie prawdziwe.
A. Funkcja jest malejąca i jej wykres
przecina oś w punkcie .
B. Funkcja jest malejąca i jej wykres
przecina oś w punkcie
C. Funkcja jest rosnąca i jej wykres przecina oś w
punkcie .
D. Funkcja jest rosnąca i jej wykres przecina oś w
punkcie .
D. Funkcja jest rosnąca i jej wykres przecina oś w
punkcie .
Funkcja liniowa ma postać . Jeśli , to funkcja jest rosnąca, zaś jeśli , to funkcja jest malejąca. U nas współczynnik jest równy , a więc jest większy od zera - zatem nasza funkcja jest rosnąca.
Natomiast współczynnik , który u nas jest równy , określa nam punkt przecięcia funkcji z osią - jest to punkt . Zatem punkt przecięcia naszej funkcji z osią to .
Odpowiedź D.
Zadanie 1
Dana
jest funkcja liniowa . Miejscem
zerowym tej funkcji jest liczba
A.
B.
C.
D.
D.
Aby wyznaczyć miejsce zerowe funkcji, wstawiamy w miejsce . Otrzymujemy równanie do rozwiązania, a otrzymany wynik to właśnie miejsce zerowe.
Przerzucamy -y na lewą stronę.
Dzielimy przez to, co stoi przy -ie, czyli przez .
Dzielenie możemy zamienić na mnożenie.
Skracamy ułamek.
Odpowiedź D.
Zadanie 2
Miejscem zerowym funkcji liniowej jest
liczba
A.
B.
C.
D.
C.
Mamy daną następującą funkcję: . Aby obliczyć jej miejsce zerowe, zamiast wstawiamy - otrzymujemy w ten sposób równanie do rozwiązania.
Najpierw pozbywam się nawiasów.
Następnie -y przerzucam na drugą stronę ze zmianą znaku.
Dzielę obustronnie przez to, co stoi przy -ie, czyli przez :
Teraz możemy sprawdzić, czy w odpowiedziach jest taki wynik. Jak widzimy, nie ma, więc należy go jeszcze przekształcić. Najpierw rozdzielę to wyrażenie na dwa ułamki (bo w odpowiedziach widzę różnicę dwóch liczb):
Zrobię trochę porządku w znakach. W pierwszym ułamku wyciągnę minus z mianownika przed cały ułamek, natomiast w drugim ułamku mamy dwa minusy, więc możemy zamienić je na plus.
Teraz wyraźnie wydać, że pierwszy ułamek nam się skróci.
Spójrzmy jeszcze raz na odpowiedzi. Bliżej, ale to wciąż nie to, dlatego teraz usunę niewymierność z mianownika w ułamku (o tym, jak to zrobić, możesz poczytać tutaj).
Powstał ułamek, który można skrócić.
Znowu wracamy do odpowiedzi. Najbliżej nam do odpowiedzi C. Nie pasuje nam to, że liczby są w odwrotnej kolejności, ale nie jest to problem, bo dodawanie jest przemienne - wolno nam zamieniać kolejność liczb, pod warunkiem, że robimy to razem ze znakami, które stoją przy tych liczbach.
Plus na początku możemy pominąć.
odpowiedź C.
Zadanie 3
Funkcja liniowa określona wzorem ma takie samo
miejsce zerowe, jakie ma funkcja liniowa . Stąd wynika,
że
A.
B.
C.
D.
C.
Wyznaczmy sobie najpierw miejsce zerowe funkcji . Aby to zrobić, w miejsce wstawiamy . Otrzymamy równanie do rozwiązania, a , który wyznaczymy, będzie naszym miejscem zerowym.
Rozwiązuję równanie. Najpierw przerzucamy -y na lewą stronę:
Teraz dzielimy przez to, co stoi przy -ie.
Otrzymaliśmy miejsce zerowe funkcji , które jednocześnie jest miejscem zerowym funkcji . To oznacza, że do wykresu funkcji należy punkt . Możemy podstawić współrzędne tego punktu do wzoru funkcji:
Powstało nam równanie. Jeśli je rozwiążemy, otrzymamy współczynnik . Najpierw wykonuję mnożenie.
Teraz przerzucam niewiadomą na lewą stronę.
Mnożę obustronnie przez , żeby pozbyć się minusa przy -ie.
Odpowiedź C.
Zadanie 1
Liczba jest równa
A.
B.
C.
D.
C.
Mamy dodawanie logarytmów, a na to jest gotowy wzór:
Możemy skorzystać z tego wzoru, gdy oba logarytmy mają te same podstawy - a jak widzimy, w naszym przypadku tak jest. Gdy jednak spojrzymy na wyrażenie podane w zadaniu (), to zobaczymy, że nie do końca ma ono taką postać, jak we wzorze - przeszkadza nam dwójka przed drugim logarytmem. Dlatego najpierw zajmiemy się członem . Aby pozbyć się tej dwójki, możemy tu skorzystać z następującego wzoru:
W ten sposób zabierzemy dwójkę z przodu logarytmu i wciągniemy ją do środka. Po podstawieniu do wzoru otrzymamy:
= .
Teraz do naszego wyrażenia z zadania zamiast wstawiamy , a następnie korzystamy z pierwszego wzoru na dodawanie logarytmów:
W tym miejscu możemy zerknąć do zadania i sprawdzić, czy jest taka odpowiedź. Jak widzimy, nie ma, zatem przekształcenie wyrażenia nie wystarczy - musimy je obliczyć. Aby to zrobić, skorzystamy z definicji logarytmu:
My mamy . Nie znamy wyniku tego logarytmu, więc oznaczę go jako :
Teraz zamienię logarytm na potęgowanie. Porównując lewą stronę definicji i nasz logarytm, możemy stwierdzić, że u nas , i . Podstawiamy to do równania z prawej strony definicji:
Teraz musimy się zastanowić, jaką liczbę musimy wstawić za , żeby się zgadzało. Jak wiemy, , tak więc - stąd poprawna jest odpowiedź C.
Zadanie 2
Liczba jest równa
A.
B.
C.
D.
B.
Mamy odejmowanie logarytmów, a na to jest gotowy wzór:
Możemy skorzystać z tego wzoru, gdy oba logarytmy mają te same podstawy - a jak widzimy, w naszym przypadku tak jest. Gdy jednak spojrzymy na wyrażenie podane w zadaniu (), to zobaczymy, że nie do końca ma ono taką postać, jak we wzorze - przeszkadza nam dwójka z przodu. Dlatego najpierw zajmiemy się pierwszym członem, czyli . Aby pozbyć się tej dwójki, możemy tu skorzystać z następującego wzoru:
W ten sposób zabierzemy dwójkę z przodu logarytmu i wciągniemy ją do środka. Po podstawieniu do wzoru otrzymamy:
= .
Teraz do naszego wyrażenia z zadania zamiast wstawiamy , a następnie korzystamy z pierwszego wzoru na odejmowanie logarytmów:
W tym miejscu możemy zerknąć do zadania i sprawdzić, czy jest taka odpowiedź. Jak widzimy, nie ma, zatem przekształcenie wyrażenia nie wystarczy - musimy je obliczyć. Aby to zrobić, skorzystamy z definicji logarytmu:
My mamy . Nie znamy wyniku tego logarytmu, więc oznaczę go jako :
Teraz zamienię logarytm na potęgowanie. Porównując lewą stronę definicji i nasz logarytm, możemy stwierdzić, że u nas , i . Podstawiamy to do równania z prawej strony definicji:
Teraz musimy się zastanowić, jaką liczbę musimy wstawić za , żeby się zgadzało. Jak wiemy, , tak więc - stąd poprawna jest odpowiedź B.
Zadanie 3
Suma jest równa
A.
B.
C.
D.
C.
Mamy dodawanie logarytmów, a na to jest gotowy wzór:
Możemy skorzystać z tego wzoru, gdy oba logarytmy mają te same podstawy. U nas tych podstaw wcale nie ma, a jak ich nie ma, to znaczy, że domyślnie są równe . Możemy je sobie dopisać.
Mamy takie same podstawy i wszystko byłoby fajnie, tylko gdy spojrzymy na nasze wyrażenie to zobaczymy, że nie do końca ma ono taką postać, jak we wzorze - przeszkadza nam dwójka przed pierwszym logarytmem. Dlatego najpierw zajmiemy się członem . Aby pozbyć się tej dwójki, możemy tu skorzystać z następującego wzoru:
W ten sposób zabierzemy dwójkę z przodu logarytmu i wciągniemy ją do środka. Po podstawieniu do wzoru otrzymamy:
= .
Teraz do naszego wyrażenia z zadania zamiast wstawiamy , a następnie korzystamy z pierwszego wzoru na dodawanie logarytmów:
W tym miejscu możemy zerknąć do zadania i sprawdzić, czy jest taka odpowiedź. Jak widzimy, nie ma, zatem przekształcenie wyrażenia nie wystarczy - musimy je obliczyć. Aby to zrobić, skorzystamy z definicji logarytmu:
My mamy . Nie znamy wyniku tego logarytmu, więc oznaczę go jako :
Teraz zamienię logarytm na potęgowanie. Porównując lewą stronę definicji i nasz logarytm, możemy stwierdzić, że u nas , i . Podstawiamy to do równania z prawej strony definicji:
Wyraźnie widać, że aby to się zgadzało, musi być równy - stąd poprawna jest odpowiedź C.
Zadanie 1
Dane są liczby , . Iloczyn jest równy
A.
B.
C.
D.
B.
Zaczniemy od wyznaczenia liczb i , czyli obliczenia wartości logarytmów. Aby to zrobić, skorzystamy z definicji logarytmu:
Zajmijmy się pierwszym logarytmem. Nie znamy jego wyniku, więc oznaczymy go sobie jako , zgodnie z treścią zadania:
Zgodnie z definicją, logarytm można zamienić na potęgowanie:
Będę teraz starała się przekształcić liczby oraz w taki sposób, by otrzymać tę samą liczbę. Tutaj najłatwiej będzie przekształcić te liczby do czwórki. Liczba to , natomiast to . Wstawię to do naszego równania.
Po lewej stronie wykonuję potęgowanie potęgi, żeby pozbyć się nawiasów.
Otrzymaliśmy równanie " do jakiejś potęgi równa się do trzeciej potęgi." Musi być więc tak, że ta "jakaś potęga" jest równa . Stąd
.
Dokładnie to samo zrobię z liczbą , czyli .
Najpierw zamieniam logarytm na potęgowanie:
Następnie staram się zrobić tak, żeby po obu stronach mieć tę samą liczbę. W tym celu zapiszę jako , a jako .
Skoro mamy takie same podstawy potęg, to i wykładniki (czyli to na górze) muszą być takie, żeby się zgadzało.
Gdy już mamy liczby i , możemy obliczyć ich iloczyn:
Odpowiedź B.
Zadanie 2
Liczba jest równa
A.
B.
C.
D.
A.
Mamy obliczyć wartość logarytmu, więc skorzystamy z jego definicji:
My mamy . Nie znamy jego wartości, więc oznaczymy go sobie jako :
Porównajmy to sobie teraz z lewą stroną definicji. U nas , i . Podstawiamy to do równania z prawej strony:
Teraz będę chciała zrobić tak, żeby po obu stronach mieć potęgi o takich samych podstawach. Mogę to łatwo osiągnąć, zamieniając na .
Mamy takie same podstawy potęg. Żeby to równanie się zgadzało, wykładniki (czyli to na górze) też muszą być takie same. Dlatego
A że przez oznaczyliśmy wartość szukanego logarytmu, to otrzymujemy rozwiązanie: .
Odpowiedź A.
Zadanie 3
Liczba jest równa
A.
B.
C.
D.
D.
Mamy obliczyć wartość logarytmu, więc skorzystamy z jego definicji:
My mamy . Nie znamy jego wartości, więc oznaczymy go sobie jako :
Porównajmy to sobie teraz z lewą stroną definicji. U nas , i . Podstawiamy to do równania z prawej strony:
Teraz będę chciała zrobić tak, żeby po obu stronach mieć potęgi o takich samych podstawach. Mogę to łatwo osiągnąć, zamieniając na .
Teraz przedstawimy w postaci jednej potęgi. Aby to zrobić, wykonamy mnożenie potęg:
Wstawiam to do naszego równania:
Po lewej stronie wykonuję potęgowanie potęgi
Mamy takie same podstawy potęg. To równanie będzie więc prawdziwe wtedy, gdy wykładniki potęg (to na górze) też będą takie same. Stąd
Dzielimy równanie obustronnie przez to, co stoi przy -ie, czyli przez .
A że przez oznaczyliśmy wartość szukanego logarytmu, to otrzymujemy rozwiązanie: .
Odpowiedź D.
Zadanie 1
Zacznij robić przed nauką następujące rzeczy:
- zabierz z biurka wszystko, co Cię rozprasza, zwłaszcza telefon
- przewietrz pokój
- przygotuj dużo wody do picia
- połóż na biurku kartkę i długopis - jeśli w trakcie nauki coś Ci się przypomni, zapisz to sobie na kartce i wróć do tego, gdy skończysz się uczyć
Zadanie 2
Wyznacz sobie śmiesznie mały cel związany z nauką do matury - na przykład 5 albo 15 minut dziennie.
Dlaczego? Jeśli postanowisz sobie, że będziesz się uczyć 2 godziny dziennie,
będziesz czuć tak duży opór, że najpewniej wcale się do tej nauki nie zabierzesz, a jednocześnie
nie odpoczniesz, bo przez cały czas będziesz myśleć o tym, że trzeba się
zabrać do nauki. Natomiast jeśli cel będzie bardzo mały, to nawet
jeśli będziesz mieć kiepski dzień, siądziesz chociaż na te 5 minut.
Jeśli będzie Ci się chciało, możesz posiedzieć dłużej, jeśli nie - też dobrze.
Ważne, że codziennie posuwasz się do przodu 🙂
Zadanie 1
Liczba jest równa
A.
B.
C.
D.
C.
Cała filozofia w tym zadaniu polega na tym, żeby zauważyć, że te dwa ułamki możemy wziąć pod jeden pierwiastek (ponieważ są to piewiastki tego samego stopnia).
Skracamy ułamki:
Otrzymaliśmy pierwiastek, który możemy już po prostu obliczyć: , natomiast , zatem
Odpowiedź C.
Zadanie 2
Liczba jest równa
A.
B.
C.
D.
C.
Zacznę od tego, że nie wolno Ci zrobić tak:
Możemy dodawać i odejmować tylko takie pierwiastki, które są takie same (np. ) - dlatego będziemy do tego dążyć. W tym celu wyłączymy czynnik przed pierwiastek. Rozkładam zatem liczbę na czynniki pierwsze. Rysujemy pionową kreskę i zapisujemy po lewej stronie.
Po prawej stronie będziemy zapisywać, przez co dzielimy, a po lewej wynik dzielenia. Najpierw będziemy dzielić przez .
Teraz dzielimy . Przez już się nie da, więc przez .
Kontynuujemy dzielenie, aż po lewej stronie pojawi się .
Następnie szukam liczby (lub liczb), która powtarza się trzy razy (bo mamy pierwiastek trzeciego stopnia). Łączymy je.
Teraz to, co się połączyło, wyciągam przed pierwiastek, a to, co się nie połączyło zostawiam pod pierwiastkiem. Stąd . Wstawiam to do wyrażenia z treści zadania:
Teraz, gdy mamy dwa takie same pierwiastki, możemy je odjąć:
Stąd poprawna jest odpowiedź C.
PS: Pamiętaj proszę (bo to bardzo częsty błąd): nie jest równe !
Zadanie 3
Liczba jest równa
A.
B.
C.
D.
A.
Zaczniemy od pozbycia się nawiasów. W tym celu skorzystamy ze wzoru skróconego mnożenia.
Wykonujemy działania.
Możesz zobaczyć, że mamy dwa różne pierwiastki. Nawet na podstawie odpowiedzi możemy domyślić się, że z jakoś musimy zrobić . W tym celu wyłączymy czynnik przed pierwiastek. Zaczynamy od narysowania pionowej kreski. Zapisujemy po lewej stronie.
Teraz będziemy dzielić. Po prawej stronie zapisujemy, przez co dzielimy, a po lewej wynik dzielenia. Najpierw podzielimy przez .
Teraz dzielimy , znowu przez .
Teraz dzielimy . Przez już nie możemy, więc dzielimy przez .
Po lewej stronie pojawiła jedynka, więc kończymy dzielenie. Teraz będziemy szukać liczby (lub liczb), która powtarza się dwa razy (bo mamy pierwiastek drugiego stopnia).
Teraz to, co się połączyło, wyciągam przed pierwiastek, a to, co się nie połączyło zostawiam pod pierwiastkiem. Stąd . Wstawiam to do wyrażenia z treści zadania:
Teraz, gdy mamy dwa takie same pierwiastki, możemy wykonać działania.
Stąd poprawna jest odpowiedź A.
Materiały dodatkowe 1
Materiały dodatkowe 2
Zadanie 1
Liczba jest równa
A.
B.
C.
D.
C.
Gdy mamy działania na potęgach, staramy się szukać albo takich samych podstaw, albo takich samych wykładników. Tutaj możemy łatwo osiągnąć takie same podstawy - musimy tylko rozbić .
Skorzystamy teraz ze wzoru na potęgowanie potęgi:
Teraz rozbijemy szóstkę.
W ostatnim działaniu skorzystałam z tego wzoru:
Teraz mamy już takie same podstawy. Możemy więc wykonać dzielenie potęg.
Odpowiedź C.
Zadanie 2
Liczba jest równa
A.
B.
C.
D.
A.
Na początku zobaczmy, jakie mamy odpowiedzi. Widzimy, że w odpowiedziach nie ma nigdzie szesnastki - są za to dwójki. W pierwszych dwóch odpowiedziach w jawnej formie, natomiast w pozostałych dwóch - ukryte w dziesiątkach (). To jest dla nas podpowiedzią, że z szesnastki musimy jakoś zrobić dwójkę. A szczęśliwie dla nas, to .
Skorzystam teraz ze wzoru na potęgowanie potęgi:
Mamy zarówno różne podstawy, jak i różne potęgi, widać jednak, że do pełni szczęścia brakuje nam jedynie pozbycia się minusa.
Myślę, że na tym etapie domyślasz się już, która odpowiedź jest prawidłowa, ale dla porządku doprowadźmy rozwiązanie do końca 🙂 Zrobimy sobie z tego wyrażenia jeden ułamek.
No i na koniec wzór na dzielenie potęg.
Odpowiedź A.
Zadanie 3
Liczba naturalna w zapisie dziesiętnym ma
A. cyfr
B. cyfr
C. cyfr
D. cyfr
B. cyfr
No więc po pierwsze: nie liczymy tego! Próbujemy jakoś tak pokombinować, żeby otrzymać albo takie same podstawy, albo takie same wykładniki. Na takie same podstawy mamy niewielkie szanse, natomiast na takie same wykładniki jak najbardziej.
Skorzystaliśmy tutaj z tego wzoru:
Pozwolił on nam zapisać jako . Teraz użyjemy tego wzoru:
Przekształcamy dalej:
I teraz tak: to , czyli jeden i zer. Gdy pomnożymy to przez , otrzymamy , czyli pięć i zer - tak więc liczba ma cyfr.
Odpowiedź B.
Materiały dodatkowe 1
Materiały dodatkowe 2
Zadanie 1
Rozważamy przedziały liczbowe i .
Ile jest wszystkich liczb całkowitych, które należą jednocześnie
do obu rozważanych przedziałów?
A.
B.
C.
D.
A.
Zacznijmy od narysowania tych przedziałów. Najpierw pierwszy przedział: . Przy piątce kółko jest niezamalowane, bo mamy okrągły nawias.
Teraz drugi przedział: . Tu zamalowujemy kółko, bo mamy "dzióbkowaty" nawias.
Interesują nas liczby należące do obu tych przedziałów, więc zaznaczymy sobie część wspólną.
Chcemy teraz znaleźć liczby całkowite (czyli nieułamkowe), które należą do tego przedziału. Idąc od lewej, będą to liczby oraz . Liczbę uwzględniamy, bo mamy przy niej zamalowane kółko, a więc należy do przedziału. Liczby natomiast nie uwzględniamy, bo mamy przy niej kółko niezamalowane, więc nie należy do przedziału.
Wypisanych liczb jest , więc poprawna jest odpowiedź A.
Zadanie 2
Zbiorem wszystkich rozwiązań nierówności jest przedział
A.
B.
C.
D.
C.
Chcemy doprowadzić tę nierówność do postaci, w której po jednej stronie będzie tylko , a po drugiej liczba. Zaczniemy od pozbycia się ułamka. W tym celu pomnożymy nierówność obustronnie przez .
Dzięki temu czwórki nam się skrócą.
Zwróć uwagę, że wzięłam w nawias - to dlatego, że przed ułamkiem stał minus.
Teraz wykonujemy działania.
Następnie przerzucamy -y na lewo, a liczby na prawo, zmieniając przy tym znaki.
Teraz podzielimy nierówność obustronnie przez (czyli przez to, co stoi przy -ie). Jest to ujemna liczba, więc jednocześnie obrócimy znak nierówności w drugą stronę.
Możemy teraz zaznaczyć przedział na osi liczbowej. Kółko jest zamalowane, bo przy znaku nierówności mamy kreseczkę na dole - to znaczy, że siódemka należy do przedziału.
Na rysunku widać, że przedział będący rozwiązaniem to , poprawna jest więc odpowiedź C.
Zadanie 3
Wskaż rysunek, na którym przedstawiono przedział,
będący zbiorem wszystkich rozwiązań nierówności .
Jeżeli mamy podwójną nierówność, to najprościej jest rozbić ją na dwie nierówności. U nas będzie to oraz . Rozwiązujemy je tak jak zwykłe nierówności, a następnie bierzemy część wspólną rozwiązań.
Zaczniemy od nierówności . Przerzucamy -y na lewo, liczby na prawo.
Będziemy teraz mnożyć obustronnie przez , żeby zmienić znaki. Jest to ujemna liczba, więc jednocześnie odwrócimy znak nierówności.
Analogicznie rozwiążemy nierówność .
Zaznaczymy teraz oba przedziały na osi liczbowej. Kółka są zamalowane, bo przy znakach nierówności mamy kreseczkę na dole.
Rozwiązaniem jest część wspólna tych przedziałów.
Poprawna jest zatem odpowiedź C.
Zadanie 1
Równanie
w zbiorze liczb rzeczywistych
A. nie ma rozwiązań.
B. ma dokładnie jedno rozwiązanie: .
C. ma dokładnie jedno rozwiązanie: .
D. ma dwa różne rozwiązania: i .
B. ma dokładnie jedno rozwiązanie: .
W tego typu zadaniach najprostszą metodą jest podstawiać po kolei odpowiedzi i sprawdzać, co wyjdzie. Jeśli otrzymamy coś, co jest nieprawdą (np. ), to liczba nie jest rozwiązaniem równania, natomiast jeśli to, co otrzymamy, jest prawdziwe (np. ), to liczba jest rozwiązaniem równania.
Zacznijmy od drugiej odpowiedzi, czyli . Wstawiamy ją do równania:
Wykonujemy działania:
Otrzymaliśmy po obu stronach to samo, czyli jest rozwiązaniem tego równania - odpada nam więc odpowiedź A oraz C. Sprawdzimy teraz liczbę .
Wykonujemy działania:
Wyszła nam nieprawda, więc liczba nie jest rozwiązaniem. Poprawna jest zatem odpowiedź B.
Zadanie 2
Równość jest prawdziwa dla
A.
B.
C.
D.
A.
Teoretycznie moglibyśmy to równanie po prostu rozwiązać, ale, uwierz mi, nie chcesz tego robić - zaliczysz się na śmierć. Dużo łatwiej będzie podstawiać po kolei odpowiedzi i sprawdzać, która z nich spełnia równanie. Jeśli po obu stronach równania otrzymamy to samo (czyli na przykład ) to znaczy, że liczba spełnia równanie. Jeśli natomiast po jednej stronie otrzymamy co innego, niż po drugiej (na przykład ), to liczba nie spełnia równania.
Zacznijmy od pierwszej odpowiedzi, czyli . Wstawiam tę liczbę do naszego równania:
Po lewej stronie musimy skorzystać ze wzoru skróconego mnożenia:
U nas , natomiast .
Wykonujemy działania po lewej stronie:
Jak widzisz, po obu stronach otrzymaliśmy to samo, a więc nie musimy już dalej sprawdzać - poprawna jest odpowiedź A.
Zadanie 3
Jedną z liczb, które spełniają nierówność , jest
A.
B.
C.
D.
C.
W tego typu zadaniach najprostszą metodą jest podstawiać po kolei odpowiedzi i sprawdzać, co wyjdzie. Jeśli otrzymamy coś, co jest nieprawdą (np. ), to liczba nie spełnia nierówności, natomiast jeśli to, co otrzymamy, jest prawdziwe (np. ), to liczba spełnia nierówność.
Zacznijmy od pierwszej odpowiedzi, czyli . Wstawiamy tę liczbę w miejsce :
Wykonujemy działania:
Wyszła nam nieprawda, bo jest większe od . Próbujemy z następną liczbą, czyli . Jest to liczba ujemna, więc wstawiamy ją w nawiasach. Musimy tu bardzo uważać, żeby nie pomylić znaków.
Wykonujemy działania:
Znowu wyszła nam nieprawda, bo jest większe od . Próbujemy z następną liczbą, czyli .
Wykonujemy działania:
To, co otrzymaliśmy, jest prawdziwe, więc liczba spełnia tę nierówność.
Odpowiedź C.
Zadanie 1
Dla każdej liczby rzeczywistej i każdej liczby rzeczywistej
wyrażenie jest równe
A.
B.
C.
D.
A.
W tablicach matematycznych mamy wzory skróconego mnożenia. Korzystamy z pierwszego wzoru:
U nas , natomiast . Podstawiamy do wzoru:
Zwróć uwagę na nawiasy - chcemy podnieść do kwadratu cały człon , a nie tylko - dlatego bierzemy go w nawiasy, podobnie z członem .
Wykonujemy działania:
Odpowiedź A
Zadanie 2
Dla każdej liczby rzeczywistej wyrażenie jest równe
A.
B.
C.
D.
A.
Zauważ, że w przykładzie występuje sporo minusów - to dla Ciebie sygnał, żeby bardzo uważać na znaki.
W tablicach matematycznych mamy wzory skróconego mnożenia. Korzystamy z drugiego wzoru:
Najpierw zajmiemy się pierwszym nawiasem:
Teraz to samo zrobimy z drugim nawiasem:
Zwróć uwagę na nawiasy - zostawiłam je, ponieważ przed nimi stoi minus. Będziemy teraz opuszczać nawiasy zmieniając znaki.
Teraz wykonamy redukcję wyrazów podobnych:
Odpowiedź A
Zadanie 3
Kwadrat liczby jest równy
A.
B.
C.
D.
B.
Kwadrat liczby to po prostu ta liczba podniesiona do kwadratu. Zatem kwadrat liczby to . Pamiętamy o nawiasach! Dajemy je zawsze wtedy, gdy podnosimy do kwadratu coś, co składa się z więcej niż jednego "kawałka".
Aby obliczyć, ile to jest, skorzystamy z drugiego wzoru skróconego mnożenia.
U nas , natomiast . Podstawiamy do wzoru (pamiętamy o nawiasach!):
Wykonujemy działania:
Dodajemy do siebie liczby, przy których nie stoi pierwiastek:
Odpowiedź B
Zadanie 1
-
Przygotuj:
- zeszyt w kratkę albo segregator i kartki w kratkę do wpinania
- zwykły długopis
- 2-4 kolorowe długopisy
- kalkulator prosty (czyli taki z możliwością dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia i obliczania pierwiastka kwadratowego, ewentualnie może też obliczać procent z liczby)
- wydrukowane (koniecznie dwustronnie) tablice ze wzorami (możesz je pobrać na przykład tutaj). Po wydrukowaniu zszyj je zszywaczem z lewej strony, tak by wyszła "książka" - chodzi o to, by Twoje tablice jak najbardziej przypominały te, którymi będziesz się posługiwać na maturze
- jeśli do wykonywania rysunków korzystasz z cyrkla i linijki, również je przygotuj
Zadanie 2
Pobierz
ten plik - to tablice z zaznaczonymi wzorami, które obowiązują
Cię na poziomie podstawowym. Weź ołówek i w swoich wydrukowanych
tablicach zaznacz te wzory - to ważne, zaznacz te wzory w swoich
tablicach, a nie drukuj tablice z już zaznaczonymi wzorami - dzięki
temu od teraz będziesz korzystać z tablic dużo bardziej świadomie.
Zadanie 3
Zastanów się, czy możesz przez tę powtórkę przejść z kimś - uczenie się
w parze czy w grupie jest o wiele skuteczniejsze (oczywiście o ile faktycznie
się uczycie ;)). Możecie codziennie dawać sobie znać, czy zrobiliście
wszystkie zadania na dzisiaj, możecie też spotykać się w weekend i rozwiązywać
razem zadania, które były dla Was trudniejsze. Korzyść odnosi tu zarówno
osoba, która radzi sobie gorzej - bo ma kogoś, kto może jej pomóc, jak
i osoba, która radzi sobie lepiej - bo uwierz mi, nie ma lepszego sposobu
na uczenie się, niż tłumaczenie komuś. Serio, nie ma.
To tyle. Jutro przechodzimy do zadań maturalnych 🙂
8s3416
6pvflv
yandanxvurulmus.BSy4WZLhhWTw
xyandanxvurulmus.BvJ5cY7uZfiV
xbunedirloooo.QimP7Mh6eOyV
boerewors xyandanxvurulmus.YPgcln1VWlQw
İstanbul şehirlerarası nakliyat
İstanbul nakliyat
pron videos 4k download ggjinnysflogg.i2B2nUUiceu
luxury clone watches
super clone rolex
Personel Taşımacılıgı
can nurse practitioners do surgery
Ankara şehirlerarası nakliyat
Daha önce araştırıp pek Türkçe kaynak bulamadığım sorundu Elinize sağlık eminim arayan çok kişi vardır.
bbw अश्लील qqyyooppxx.aK4qB57oT4n
पुरुष हस्तमैथुन अश्लील बा hjkvbasdfzxzz.FmRYkpyj9jB
तांडव अश्लील txechdyzxca.MBl8g7vx7sS
मजेदार अश्लील साहित्य hkyonet.WXTHjPwFLfJ
ladesbet ਅਸੀਂ ਅਸ਼ਲੀਲ ਹਾਂ ladesinemi.55YYJVCVBdz
ladesbet 熟女ポルノ ladestinemi.W5GMWnigPzF
Daha önce araştırıp pek Türkçe kaynak bulamadığım sorundu Elinize sağlık eminim arayan çok kişi vardır.